fbpx

Tasuta transport pakiautomaati alates 25 € ostust

Alustame algusest ehk KES? MIS? MIKS? ja KUIDAS?

Tere!

Minu nimi on Astrid. Olen doktorikraadiga biokeemik-biotehnoloog, töötanud viimased 30 aastat vaheldumisi laborijuhatajana, arendusjuhina ja müügijuhina mitmetes Põhja-Euroopa maades.

Olen spetsialiseerunud tööstuslikule keemiale ja keemilisele toorainele, oskan luua, testida ja müüa keemiatooteid erinevaks otstarbeks, aga olen alati olnud eriliselt kiindunud puhastuskeemiasse. Oma töö tōttu tunnen päris hästi ka Euroopa Liidu kemikaalide seadusandlust ja jälgin pidevalt toimuvaid muutusi.

Uued tuuled…

Paar aastat tagasi ühel konverentsil juhtusin ōhtusöögilauas rääkima huvitava külalisega, kes väitis, et tema käsutuses on ebatavaline innovatsioon – taimsel baasil loodud erakordselt efektiivsed puhastusvahendid ja plekieemaldajad, mis on täielikult loodussōbralikud ega kahjusta pindu.

Kuna kōik olime juba üsna lōbusas tujus, ei vōtnud ma tema juttu eriti tōsiselt. Siiski soovisin saada proove katsetamiseks. Olin vōōras linnas ja laborit polnud käepärast, seega veetsin mōnusa ōhtu hotellitoas, plekitades linu ja padjapüüre šokolaadi ja punase veiniga ning proovides neid siis puhastada. Tulemused olid täiesti hämmastavad.

Nii see algaski…

Kes otsib, see sageli ka leiab…

Lühikese aja jooksul sukeldusin uude kontsepti nii täielikult, et ei suutnud enam mōelda millestki muust. Alustasime koostööd innovatsiooni omanikuga, hiljem aga selgus, et turuletoomine Euroopa Liidus pole vōimalik puuduliku dokumentatsiooni tōttu.

Tuli hakata otsima teisi sarnaseid kontsepte Euroopas ja kes otsib, see sageli ka leiab…

On möödunud üle 2 aasta mälestusväärsetest katsetustest hotellitoas.

Turu olukord pole kiita.

Oma otsingute käigus tutvusin põhjalikult ka turu olukorraga. Olemasolevat puhastusvahendite turgu analüüsides tuleb tõdeda, et „ökoloogilisuse“ sildi all turustatakse väga erinevaid tooteid. Kuna kontsept on populaarne ja annab võimaluse küsida tarbijalt kõrgemat hinda, kasutab osa tootjaid etikettidel teadlikult väljendeid nagu „looduslik“, „loodussōbralik“, „roheline“ jne., samal ajal kui toode vōib sisaldada mürgiseid aineid.

Märgatavad on kolm pōhilist suunitlust:

  • Tavakeemia, millele on lisatud (enamasti< 1 %) looduslikku toorainet (näit. eeterlikke õlisid).
  • Väidetavalt „taimset päritolu“, kuid tegelikult sünteetilist toorainet sisaldavad ja suhkrutensiide sisaldavad produktid (räägin neist hiljem pikemalt, aga luban, et ökoloogilisusest on nende tootmisprotsess päris kaugel).
  • Samuti võib riiulitelt leida erinevaid seebi, sooda ja äädika baasil puhastusvahendeid, mida tootjad nimetavad lausa „tõeliselt looduslikuks“ ja „keemiavabadeks“ produktideks, kuigi tegemist on enamasti täiesti tavaliste tööstuslike toorainetega.

Kuidas see kõik võimalik on!?

Tegelikult on põhjus tõenäoliselt väga lihtne. Vaatamata sellele, et enamik arenenud maade elanikest on tänaseks teadvustanud endale keskkonna säästmise vajaduse ning loodussõbralikkus ja „ökoloogilise jalajälje“ teadlik vähendamine on muutunud paljude jaoks oluliseks igapäeva otsuste ja valikute tegemisel, pole leidunud tõeliselt looduslikku toorainet, mis vastaks kõikidele nõudmistele. Teiste sõnadega on inimestel huvi ohutute, tõeliselt roheliste, jätkusuutlike, samas efektiivsete puhastusvahendite järgi olemas, aga tootjatel puudub vastav tooraine. Kuna nõudlus on olemas ja järjest kasvab, siis pakutakse tarbijale kõikvõimalikke variante, mis vōivad küll mōnevōrra vähendada tavakeemia riske, kuid on päris kaugel sellest, mida vōib pidada ökoloogiliseks.

Tagajärg?

Praegune ökoloogiliste puhastusvahendite turg on tegelikult olematu – toodetele kleebitakse sõnu ja märgiseid, mis ei vasta sisule. Kontrollorganid on praktiliselt jõuetud olukorda muutma, kuna Euroopa Liidus puuduvad standardid ja kriteeriumid puhastusvahendite ökoloogilisuse määratlemiseks. Tagajärjeks on, et inimesed muutuvad skeptiliseks kogu kontsepti suhtes. Ülimalt raske on täna tarbijale selgeks teha, mis on õiged ja mis valed valikud.

Lahendus!

Parim viis olukorda parandada on tarbija teadlikkuse tõstmine ja sellele minu blogi ka keskendub. Olen teinud valmis nimekirja erinevatest teemadest, mida sooviksin oma blogis kajastada.

  • MIS ON UUE GENERATSIOONI ÖKOLOOGILISED PUHASTUSVAHENDID ?
  • TÄHTSAIMAD ÖKOSERTIFIKAADID JA MIDA NEED TÄHENDAVAD?
  • MIS ON CLP JA MIKS SEE OLULINE ON?

– Ohupiktogrammid

  • VALED ARUSAAMAD JA DEMAGOOGIA PUHASTUSVAHENDITE TURUL 

– Mis on keemiavaba?

– Mida saab nimetada ökoloogiliseks ja mida mitte?

– Sünteetiline vs. looduslik

  • MIS ON TENSIIDID ?
  • DR. HERBERT SINNERI LIHTSAD TŌED
  • TAVAKEEMIA VS. ÖKOKEEMIA
  • ÕIGED JA VALED VALIKUD ÖKOLOOGILISUSE SEISUKOHAST

– Seep, äädikas ja sooda; erinevad pesupesemisvahendid, eeterlikud õlid

– Puhastuse tarvikud, mikrofiiber.

Artiklid saavad olema üleval ka meie kodulehel , aga parim võimalus saada kõiki postitusi enda postkasti on liituda meie uudiskirjaga, mida saad teha siit.

Ma loodan, et leiate endale huvitavat lugemist ja kui tekib küsimusi või ehk mõni ettepanek, siis kirjutage mulle julgesti astrid@ecorun.ee.